17. apr. 2011

Sangréal Ordenen


Sangréal Ordenen  blev stiftet I år 1307 og har levet et relativt anonymt liv i området omkring den danske by Viborg.

Legenden fortæller, at en ridder omkring julenat i herrens år 1307 ankom til kirkebyen Viborg. Han medbragte en hemmelig skat, men det fortælles ikke hvad skatten bestod i. Til gengæld beskrives skatten som meget værdifuld.  
Det siges, at ridderen indviede nogle munke i hans hemmelighed og  på den måde stiftede Sangréal Ordenen der derefter vogtede skatten.

Sangréal Ordenen stod i ledtog med Skipper Clement i bondeoprøret i forbindelse med Grevens Fejde og de menes også at have spillet en mindre rolle i nedrivningen af Viborgs kirker under reformationen. Ellers er der ikke megen konkret viden om ordenen.
Ved branden i 1700-tallet i Viborg gik en stor del af ordenens ejendom tabt og der er ikke mange tegn på Sangreal Ordenens tilstedeværelse i Viborg.

Sangréal Ordenen har overlevet gennem tiden op til den dag i dag.

3 kommentarer:

  1. Jeg har nydt at browse rundt på din side. Jeg synes også Sangréal Ordenens historie er spændende. Du er velkommen på min blog også.: http://scandersen.blog.com/

    SvarSlet
  2. Tak for det . Ja. Sangréal Ordenens historie er utrolig spændende og ret ukendt hos de fleste...

    SvarSlet
  3. fin blog!
    Jeg synes især om at du gør op med myten om Sions Priorat, da det forlængst er bevist at Prierre Plantard var en en fantast og det hele var en surrealistisk happening, orkestreret af Plantard, Philippe de Chérisey og Gerade de Sede.
    Hvor Sangrael ordenen passer ind, ved jeg ikke. Det synes mig, at der ikke er noget historisk belæg for at sige at en sådan orden har eksisteret i Danmark,og ordenens egen hjemmeside virker heller ikke overbevisende.
    Men den skulle jo efter sigende befinde sig i Danmarksgade i Viborg, hos en Hermes Stub, men det går jeg ud fra du ved......
    Har du overvejet at kigge næmere i de historiske kilder efter andre gamle Danske ridderordener?
    eksempel vis Broderlisten?
    http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/broderliste.htm
    mvh.

    SvarSlet